Blogg

Hur många skadas svårt i trafiken varje år?

Trafiken skördar sina offer varje år. År 2021 dog 210 personer i trafikolyckor. Det är dock en låg siffra jämfört med tidigare år. Man måste gå tillbaka till 1940-talet för att hitta en lägre siffra. Och då bör man komma ihåg att trafikintensiteten på den tiden var oerhört mycket lägre. Men, hur många människor skadas svårt i trafiken varje år? För att svara på frågan måste vi gå till statistiken.

Rapporter om antalet skadade kommer från polismyndigheten och sjukvården. De delar upp statistiken i två kategorier, nämligen svårt eller lindrigt skadade. Vad är då definitionen på hur många skadas svårt i trafiken varje år? Enligt bland annat försäkringsbolagens regler anses en person vara allvarligt skadad om olyckan gett minst 1 % medicinsk invaliditet.

Hur många personer skadas svårt i trafiken varje år?

Enligt definitionen ovan har cirka 3 600 personer per år skadats de senaste åren i trafiken. Antalet allvarligt skadade har då reducerats de senaste tio åren med cirka 40 %. Vi ser alltså en positiv trend både vad avser antalet dödade och svårt skadade i trafiken. Vad ligger bakom denna utveckling? 

Ett stort steg i trafiksäkerhetsarbetet togs redan i samband med övergången till högertrafik år 1967. Olyckskorpar befarade då att omläggningen skulle leda till ett rent blodbad på vägarna. Resultatet blev att trafiken blev säkrare. Vänsterstyrda bilar fick plötsligt ratten på rätt sida vid omkörningar. En massiv informationskampanj bidrog också till det positiva utfallet. Därefter har en rad åtgärder vidtagits. Motorvägarna har byggts ut. Mitträcken har införts för att minska risken för mötesolyckor. Korsande vägar har ersatts med rondeller eller vägbroar. Och givetvis har bilar blivit mycket säkrare med bilbälten och med kuddar som utlöses automatiskt vid en kollision. Bilföretag som bland andra Volvo har i många avseenden prioriterat säkerhet i sitt konstruktionsarbete.  

Hur många i trafiken skadas svårt varje år – i framtiden?

Sveriges riksdag tog år 1997 ett beslut om en så kallad nollvision. Ingen människa ska dödas eller skadas allvarligt i vägtrafiken. Visionen kan givetvis avfärdas som en utopi som aldrig kommer att förverkligas. Men nollvisionen har lett till en radikal ändring i synsättet på trafikolyckor. 

Hur undviker man att fordon kolliderar med andra bilar eller med personer? Det går naturligtvis inte, men en kollision ska inte leda till allvarliga personskador. Säkrare bilar, mitträcken, självutlösande kuddar med mera ska ta smällarna. Naturligtvis bär bilförare ett stort ansvar för den framtida trafiksäkerheten. Nykterheten måste förbättras och hastighetsgränser måste respekteras. Tänk att få svara – inte en enda – på frågan hur många skadas svårt i trafiken varje år i Sverige?