Virtual Reality (VR)-tekniken har funnits i flera decennier. Men tekniken har först nyligen kommit in i det ”vanliga samhället”. Möjligheterna för VR anses av många vara stora. Till exempel kan tekniken appliceras i alltifrån spel till sjukvård, utbildning och underhållning.
I den här artikeln går vi in på djupet kring hur virtuell verklighet används och ger dig konkreta exempel på hur det fungerar.
Vad är virtuell verklighet?
Virtuell verklighet (VR) är en teknik som gör det möjligt för användaren att uppleva en annan verklighet eller så kallad skenvärld, genom att skapa digitala simuleringar av verkliga eller föreställda världar.
Hela tekniken bygger på användningen utav en integrerad teknik, t.ex. VR-headset, ljudsystem, kontroller och andra tillbehör, för att skapa en miljö som gör det möjligt för användarna att interagera i den simulerade världen. Detta ger personen som använder tekniken en känsla som känns verklighetstrogen.
Vilka industrier tillämpar virtuell verklighet?
Virtual Reality (VR) har många olika användningsområden tack vare sin banbrytande teknik. Tekniken har redan börjat tillämpas alltmer inom en rad olika branscher, från arkitektur, iGaming, hälsovård och utbildning. Nedan tar vi en titt på några sådana branscher.
VR inom iGaming-branschen
VR- Tekniken har påverkat spelindustrin i grunden och många speltillverkare och genrer inom spelbranschen har redan anpassat sig till den – särskilt inom iGaming-sektorn, en sektor där tekniken förväntas växa stadigt under överskådlig tid.
Faktum är att det numera fullt möjlighet att spela populära spel som bland annat poker, blackjack och spelautomater i VR-miljöer. Vilket ger spelaren en spelupplevelse som är nästintill identiskt mot att befinna sig fysiskt i ett casino i Las Vegas.
Dock så är tekniken relativt ny inom spelgrenen – och således finns det inte allt för många spelaktörer som erbjuder den. Läs recensioner på CasinoKollen först och se om spelbolaget erbjuder tekniken – innan du registerar ett spelkonto hos dem.
Ett annat exempel på hur VR-spel tillämpas inom industrin är spelet Beat Saber, ett musikspel där spelaren slår ljusstrålar med svärd till musikens rytm.
VR i arkitekturen
En annan industri som har börjat applicera tekniken är arkitektbranschen. Numera kan arkitekter skapa realistiska modeller och miljöer för att förbättra designprocessen. Till exempel kan VR- tekniken göra det enklare för arkitekter att arbeta inne i 3D-modellerna som de bygger.
Det gör det möjligt för arkitekter och byggföretag att visualisera sina konstruktioner och se hur de kommer att se ut och fungera i slutändan. Tekniken kan även användas både för att presentera projekt för investerare och för att få feedback från olika kunder.
VR inom utbildning
VR- tekniken håller också på ta steget in i våra klassrum och förändra det sättet vi undervisar och lär oss. Tekniken öppnar upp en helt ny värld av interaktiv och engagerade skolupplevelser.
Eleverna kan till exempel använda VR-headsets för att skapa ”uppslukande inlärningsmiljöer” där de kan utforska forntida civilisationer eller få praktisk erfarenhet av vetenskapliga begrepp utan att behöva lämna klassrummet. På det hela taget får eleverna en mer realistisk upplevelse av vad de lär sig, och det kan också göra det lättare för dem att förstå komplexa begrepp
Ett exempel på en framgångsrik VR-tillämpning inom utbildning är Googles Expeditions, en app som används för att skapa virtuella skolresor.
Slutligen har universiteten börjat använda simuleringar i virtuell verklighet i rekryteringssyfte genom att låta potentiella studenter virtuellt besöka campus utan att först behöva resa dit fysiskt.
Slutliga ord
Virtuell verklighet (VR) har potential att förändra många branscher. Nyckeln är dess förmåga att skapa uppslukande upplevelser och flexibilitet. Vilket gör att den kan användas inom en mängd olika områden. En sak är säker: tekniken är relativt ny, och detta är bara början!